Η συζήτηση για την επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και η τεράστια ζημία που προκαλεί

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ/ June 12, 2019: Τρέχουσα Νομική Επικαιρότητα NewsRoom


ethemis

Η συζήτηση για την επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης και η τεράστια ζημία που προκαλεί

Ένα από τα βασικά ζητήματα που απασχόλησαν και απασχολούν την πολιτική αντιπαράθεση στο δρόμο προς τις εθνικές εκλογές είναι αυτό της επιλογής της ηγεσίας του Αρείου Πάγου από την κυβέρνηση, και δη σε ό,τι αφορά την «πολιτική-ηθική» νομιμοποίηση της, καθώς ζήτημα νομιμότητας, κατά κοινή σχεδόν ομολογία, δεν υφίσταται. Η αντιμετώπιση του τόσου ευαίσθητου και κρίσιμου θεσμού της Δικαιοσύνης για τη Δημοκρατία μας από πολιτικές δυνάμεις του τόπου είναι ακόμα μια φορά επιπόλαιη και επικίνδυνη, καθώς, ανεξαρτήτως της τοποθέτησης που μπορεί να έχει κάποιος για το εάν η απόφαση της κυβέρνησης είναι πολιτικά νομιμοποιημένη ή όχι, η ζημία που προκαλείται, οριζοντίως και καθέτως, είναι τεράστια.

Ο μέσος πολίτης εκλαμβάνει τη συζήτηση αυτή ως μια διελκυστίνδα  για το ποιος θα «διορίσει τους δικούς του Προέδρους και Εισαγγελείς» στα ανώτατα Δικαστήρια της χώρας. Όσα νομικά και πολιτικά επιχειρήματα και να παρατεθούν στα πλαίσια αυτής της δημόσιας αντιπαράθεσης, ο τελικός απόηχος που φτάνει στην κοινωνία είναι ότι όλοι νοιάζονται για το ποιος «θα ελέγξει το χώρο της Δικαιοσύνης», επιτείνοντας έτσι έτι περαιτέρω την πεποίθηση σε μεγάλο μέρος της κοινωνίας ότι τελικά η Δικαιοσύνη δεν είναι ανεξάρτητη (σύμφωνα με έρευνα του Ιανουαρίου 2019 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τουλάχιστον το 34% των Ελλήνων δεν έχει εμπιστοσύνη στην ανεξαρτησία της ελληνικής Δικαιοσύνης).

Αν και η νομική συζήτηση για τον τρόπο επιλογής της ηγεσίας των ανωτάτων Δικαστηρίων στη χώρα μας έχει ωριμάσει τα τελευταία χρόνια, καθώς έχουν διεξαχθεί πολλές και αναλυτικές συζητήσεις επ’αυτού, με τη συμμετοχή των θεσμικών φορέων και την κατάθεση διαφόρων προτάσεων, που κατατείνουν στη θεσμική θωράκιση της διαδικασίας και την αποκοπή της από πολιτικές σκοπιμότητες, δυστυχώς η μεγάλη ευκαιρία να συμπεριληφθεί η διάταξη του άρθρου 90 του Συντάγματος (που προβλέπει την επιλογή από το Υπουργικό Συμβούλιο) στις αναθεωρητέες διατάξεις της επόμενης Βουλής χάθηκε, με ευθύνη της σημερινής κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, καθώς το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης είχε προτείνει η εν λόγω, κρίσιμη για την ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης, διάταξη να αναθεωρηθεί. Όπως αναφέρθηκε, προτάσεις και λύσεις υπάρχουν, αυτό που ακόμα μια φορά εξέλειπε ήταν η πολιτική βούληση.

Η ζημία, όμως, που εν τέλει προκαλείται από τη δημόσια αυτή αντιπαράθεση είναι τεράστια, με κάθετα και οριζόντια αποτελέσματα διάβρωσης και διαφθοράς στο χώρο της Δικαιοσύνης. Οι πολίτες, εμποτίζονται συνεχώς με την πεποίθηση ότι η Δικαιοσύνη δεν είναι ανεξάρτητη, με αποτέλεσμα να αναζητούν συχνά όχι τον πλέον καταρτισμένο και ειδικό συνήγορο για την υπόθεση τους, αλλά τον πλέον «διαπλεκόμενο» με τη δικαστική και πολιτική εξουσία, καθώς εμφορούνται από την εδραία πεποίθηση ότι χωρεί παρέμβαση στο έργο των Δικαστών. Σε αυτό το περιβάλλον, κάποιοι δικηγόροι (πολύ λίγοι είναι η αλήθεια) δεν αντιστέκονται σε αυτόν τον πειρασμό, και είτε υπόσχονται (άμεσα ή έμμεσα) «σχέσεις με δικαστές» που μπορούν να επηρεάσουν την υπόθεση τους είτε και πράγματι προσπαθούν να καλλιεργούν τέτοιες σχέσεις. Παράλληλα, κάποιοι δικαστές (και πάλι πολύ λίγοι), οι οποίοι επιθυμούν την άνοδο τους στην επετηρίδα, γνωρίζοντας ότι αυτό εξαρτάται και από την εκτελεστική εξουσία, είτε επιδιώκουν είτε αποδέχονται τη δημιουργία σχέσεων με πολιτικά πρόσωπα. Τέλος, τα τελευταία, ομοίως επιδιώκουν την άσκηση επιρροής σε «δικαστικούς κύκλους», προς εξυπηρέτηση μικρών ή μεγάλων συμφερόντων.

Εν κατακλείδι, υφίσταται πρόβλημα στον χώρο της Δικαιοσύνης και όσοι συμμετέχουμε θεσμικά σε αυτόν οφείλουμε να το ομολογούμε και να το στηλιτεύουμε. Όπως αναφέρθηκε ανωτέρω, υπάρχουν λύσεις, αλλά δεν υπήρξε (και) τη φορά αυτή η πολιτική βούληση, χάνοντας έτσι τη μεγάλη ευκαιρία της συνταγματικής αναθεώρησης. Έστω και έτσι όμως, είναι αναγκαία σήμερα παρά ποτέ μιας μεγάλης έκτασης αναμόρφωση του θεσμού της Δικαιοσύνης, με πρωτοβουλία όλων των θεσμικών της φορέων, ώστε να ανοικοδομήσουμε έναν από τους πιο σημαντικούς πυλώνες της Δημοκρατίας μας!

      

Δημήτρης Χρ.Αναστασόπουλος

Επικεφαλής του Συνδυασμού «Ο Δικηγόρος-όλοι εμείς, μαζί!»

Σύμβουλος ΔΣΑ

Πρόεδρος της Ε.Ε.Ν.e-Θέμις

Η μεγάλη ευκαιρία να συμπεριληφθεί η διάταξη του άρθρου 90 του Συντάγματος στις αναθεωρητέες διατάξεις, δυστυχώς χάθηκε.Έστω και έτσι όμως, είναι αναγκαία σήμερα παρά ποτέ μιας μεγάλης έκτασης αναμόρφωση του θεσμού της Δικαιοσύνης, με πρωτοβουλία όλων των θεσμικών της φορέων, ώστε να ανοικοδομήσουμε έναν από τους πιο σημαντικούς πυλώνες της Δημοκρατίας μας!



Source/ Author:ethemis,gr

LATEST POSTS
  • ethemis

    Δημήτρης Αναστασόπουλος στο dikastiko.gr: Ο νέος ΚΠολΔ θα κριθεί πρωτίστως από την πρακτική εφαρμογή του

    Ο Δημήτρης Αναστασόπουλος, σύμβουλος ΔΣΑ και επικεφαλής της Παράταξης «Με Το Δικηγόρο», σχολιάζει σε δήλωσή του στο dikastiko.gr με τις εξαγγελίες του υπουργείου Δικαιοσύνης για τον νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. «Η ταχύτερη απονομή της είναι διακηρυγμένος στόχος όλων μας, χωρίς ωστόσο να πρέπει η ποιότητα να θυσιάζεται χάριν της ταχύτητας», σχολιάζει ο δικηγόρος και σημειώνει ότι «χωρίς την κατάλληλη υποδομή, και, χωρίς, παράλληλα τη δημιουργία κινήτρων για την εξωδικαστική επίλυση των διαφορών, ώστε να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός εκείνων που φτάνουν στα δικαστήρια, δεν θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα φιλόδοξοι».

  • ethemis

    Άρθρο του Δημήτρη Αναστασόπουλου στο Real.gr: Δημογραφικό, ώρα ενδεκάτη

    Ο πλούτος της πατρίδας είναι οι άνθρωποί της. Όσες επιτυχίες και αν σημειώνουμε ως χώρα, θα είναι μάταιες αν ο πληθυσμός της Ελλάδας συρρικνώνεται. Οι προβλέψεις, οι οποίες βασίζονται σε έγκριτες επιστημονικές έρευνες, είναι απαισιόδοξες και κινδυνεύουν να εξελιχθούν σε ζοφερές, προβλέποντας διαρκή υποχώρηση του πληθυσμού, ακόμη και σε βάθος δεκαετιών. Η μείωση του πληθυσμού της χώρας και η απειλή καθίζησής του είναι, ασφαλώς, ζήτημα με πολλές πτυχές και αιτίες. Από τις απαρχές της οικονομικής κρίσης, εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες αναζήτησαν καλύτερη τύχη στο εξωτερικό. Κάποιοι επιστρέφουν, αλλά η αιμορραγία ήταν τεράστια. Από την άλλη, οι θάνατοι έχουν ξεπεράσει τις γεννήσεις, που μειώνονται συνεχώς, φτάνοντας σε ιστορικό χαμηλό την περασμένη χρονιά. Η υπογεννητικότητα, ειδικότερα, είναι φαινόμενο πανευρωπαϊκό, οξύτερο, όμως, τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Η Ελλάδα, μάλιστα, βιώνει τη δημογραφική κρίση ως πρόβλημα με έντονη περιφερειακή διάσταση, καθώς οδηγεί σε αυξανόμενη εισροή πληθυσμού στις πόλεις και τον μαρασμό της υπαίθρου. Χωριά και κωμοπόλεις αντιμετωπίζουν ένα δεύτερο, μετά από πολλές δεκαετίες, κύμα εγκατάλειψης: το πιστοποιούν πρωτίστως τα σχολεία και οι δημόσιες υπηρεσίες που κλείνουν.

  • ethemis

    Ειδικός Διανεμητικός Λογαριασμός Νέων Δικηγόρων Α' εξαμήνου 2025

    Ειδικός Διανεμητικός Λογαριασμός Νέων Δικηγόρων Α' εξαμήνου 2025 (Ν. 2915/2001 ΑΡΘΡΟ 33 - ΦΕΚ Α' 109/29.5.2001) Το καθαρό ποσό είναι 165 ευρώ (Μικτό: 194,12 € -15% φόρος* 29,12 ευρώ) = 165 ευρώ και η πίστωση στους τραπεζικούς λογαριασμούς θα γίνει από την 04/07/2025, ημέρα Παρασκευή. *(Ν. 3943/2011, άρθρο 20, παρ.7γ) Σας γνωρίζουμε ότι με το Ν. 2915/01 άρθρο 33 παρ. 2 θεσπίστηκε ο Ειδικός Διανεμητικός Λογαριασμός για τους Νέους Δικηγόρους με πόρο το 1% από το παρακρατούμενο ποσοστό του 12% της προεισπραττόμενης αμοιβής των δικαστηρίων, σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 1 του Ν. 3226/2004. Στη συνέχεια με το Ν.4194/13, άρθρο 62, παρ. 2 (ΦΕΚ Α΄208) ο παραπάνω πόρος, ορίστηκε σε ποσοστό 25% στο ποσό παρακράτησης υπέρ ΔΣΑ των γραμματίων προκαταβολής εισφορών. Με το Ν.3943/2011, άρθρο 20, παρ.7γ, υπόκειται σε παρακράτηση φόρου 15%. Δικαιούχοι μερίσματος είναι οι νέοι Δικηγόροι του Δ.Σ.Α. με χρόνο ασκήσεως δικηγορίας έως επτά (7) έτη, σύμφωνα με την υπ' αριθ. 48720 ΚΥΑ των Υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομίας και Οικονομικών (ΦΕΚ. Β' 1193/3.8.2004) στην οποία ειδικότερα ορίζονται οι προϋποθέσεις των δικαιούχων και ο τρόπος διανομής του. Οι δικαιούχοι υποβάλουν ηλεκτρονικά την αίτηση-δήλωση για τη χορήγηση του μερίσματος του Ε.Δ.Λ.Ν.Δ. εντός της προθεσμίας που έχει ταχθεί, από την ηλεκτρονική διεύθυνση portal.olomeleia.gr . Σημειώνεται ότι ένα ποσοστό των δηλώσεων (10%) θα ελεγχθεί για την ακρίβειά του.





ethemis map

Προκηρύξεις/ Αγγελίες

Προκηρύξεις, Διαγωνισμοί και Αγγελίες για δικηγόρους, ασκούμενους & νομικούς.

View more
newsroom

ΝewsRoom/      ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Τρέχουσα Νομική Επικαιρότητα

View more
ethemis case law

Noμολογία

Σημαντικές δικαστικές αποφάσεις, ιδίως των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας

View more
ethemis case law

Noμοθεσία

Οι νόμοι που έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

View more
ethemis legal studies

Εκπαιδευτικά           Προγράμματα

Για νομικούς & δικηγόρους από εκπαιδευτικούς φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

View more
ethemis.gr

EΚΔΗΛΩΣΕΙΣ            ΦΟΡΕΩΝ

Εκδηλώσεις Nομικού Eνδιαφέροντος από ποικίλους θεσμικούς Φορείς

View more
ethemis international news

Διεθνή                      Νέα

Διεθνή Νομικά Νέα και Αρθρογραφία, Νομολογία ΕΔΔΑ και αποφάσεις Διεθνών Δικαστηρίων

View more
ethemis map

Δελτία            Τύπου

Ανακοινώσεις ΔΣΑ, δικαστικών ενώσεων, ανεξάρτητων αρχών, θεσμικών φορέων.

View more
ethemis

Συντακτική            Ομάδα

Η Επιστημονική Ομάδα του Ethemis.gr

View more
ethemis.gr

ΣΥΝΕΔΡΙΑ             ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ             e-ΘΕΜΙΣ

Ο Κατάλογος Συνεδρίων και Εκδηλώσεων που έχει διοργανώσει η Ένωση Ελλήνων Νομικών

View more

newsroom