"Δέκα και Δέκα" - Συγγραφέας Σπύρος Κακατσάκης
Το ethemis.gr παρουσιάζει το βιβλίο «Δέκα και Δέκα» - «Η τιμωρία κρύβεται μέσα μας» του δικηγόρου και συγγραφέα Σπύρου Κακατσάκη από τις Εκδόσεις «Καλειδοσκόπιο».
Ακολουθούν απόσπασμα από το βιβλίο και η συνέντευξη του συγγραφέα στο ethemis.gr
Συγγραφέας: Σπύρος Κακατσάκης
Συνέντευξη του συγγραφέα στο www.ethemis.gr
Με αφορμή την έκδοση του λογοτεχνικού βιβλίου «Δέκα και Δέκα» - «Η τιμωρία κρύβεται μέσα μας» του δικηγόρου και διδάσκοντος νομικά μαθήματα Σπύρου Κακατσάκη, το μέλος της Συντακτικής μας Ομάδας Θεοδόσης Λέκκας, έλαβε τη συνέντευξη που ακολουθεί.
Ερώτηση:
Πώς θα περιγράφατε το μόλις εκδοθέν βιβλίο σας και τι πραγματεύεται;
Απάντηση:
Πρόκειται για ένα sui generis βιβλίο μυστηρίου που πραγματεύεται όλα σχεδόν τα πυρηνικά στοιχεία της ανθρώπινης φύσης. Η ιστορία ξεκινά όταν ο ήρωας του βιβλίου, ένας τριαντάχρονος μαθηματικός, αρχίζει να δέχεται κάθε νύχτα την ίδια ώρα τηλεφώνημα από μια άγνωστη γυναίκα, που του λέει απλώς «δέκα και δέκα» και το κλείνει. Ο ήρωας, στην προσπάθειά του να ανακαλύψει την ταυτότητά της, θα βρεθεί αντιμέτωπος με τα λάθη και τις επιλογές του πρώτου κεφαλαίου της ενήλικης ζωής του.
Ερώτηση:
Αν και δικηγόρος και δάσκαλος νομικών μαθημάτων, εντούτοις επιδοθήκατε στη συγγραφή λογοτεχνικού έργου. Πώς συνδυάζονται όλα αυτά και από πού ξεπήδησε η ανάγκη της συγγραφής;
Απάντηση:
Ο συνδυασμός -δεν θα σας κρύψω- είναι δύσκολος και κάποιες φορές ίσως και ακατόρθωτος. Η δικηγορία κι η διδασκαλία είναι απαιτητικές και προϋποθέτουν απόλυτη συγκέντρωση και αφοσίωση. Έτσι, η συγγραφή γίνεται χόμπι, για μένα όμως απαραίτητο, αφού μέσω αυτής εκτονώνω τη συγκεντρωμένη ενέργεια και πίεση της καθημερινότητάς μου.
Ερώτηση:
Υπάρχουν στοιχεία του μυθιστορήματος που αποκαλύπτουν τη νομική σας ταυτότητα;
Απάντηση:
Σίγουρα ο δημιουργός αφήνει το δακτυλικό του αποτύπωμα στο έργο του. Έτσι και σε μένα η ταυτότητα του νομικού είναι ανεξίτηλη για να μην έχει “ποτίσει” καθόλου την ιστορία του βιβλίου. Η προσέγγιση της εξέλιξης της ιστορίας, όμως, είναι δοσμένη από μια διαφορετική οπτική, ανθρώπινη, αλλά και ουσιαστική για τη ροή των γεγονότων.
Ερώτηση:
Κάνοντας την έρευνά μου για εσάς και το βιβλίο σας, διαπίστωσα ότι δεν είχατε μέχρι πρόσφατα παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό υποδηλώνει κάποιο φόβο έκθεσης;
Απάντηση:
Ναι, πράγματι η έκθεση τέτοιου είδους μού προκαλεί άγχος, μάλλον η καλλιτεχνική μου φλέβα με κάνει πιο εσωστρεφή. Όταν, όμως, αποφάσισα ότι θέλω να επικοινωνήσω το λογοτεχνικό μου έργο στο ευρύ κοινό, διάλεξα και το προσφορότερο μέσο και καταπιάστηκα με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να έχω τη δυνατότητα ευθείας επικοινωνίας με όσους με τιμήσουν διαβάζοντας το βιβλίο μου και θελήσουν να μου απευθυνθούν προσωπικά.
Ερώτηση:
Ελπίζω στην παρούσα συνέντευξη να μας αποκαλύψετε κάτι παραπάνω για εσάς, πάντως. Εξ άλλου, μια μορφή έκθεσης, πέραν των social media, είναι και αυτή της συγγραφής. Το παρόν βιβλίο σε τι βαθμό αποκαλύπτει πράγματα για σας;
Απάντηση:
Είναι αυτοβιογραφικό (γελά). Αστειεύομαι, βεβαίως. Η ιστορία και οι ήρωές της είναι κατά κύριο λόγο φανταστικοί, χωρίς φυσικά να λείπουν στοιχεία της δικής μου εμπειρικής πραγματικότητας. Άλλωστε, νιώθω ότι άνθρωποι που έχουμε συναντήσει στο παρελθόν, τους έχουμε συναναστραφεί ή απλώς παρατηρήσει από το απέναντι πεζοδρόμιο, πιθανόν να επηρέασαν την αντίληψή μας, τις προσλαμβάνουσές μας, ακόμη και να βρέθηκαν μέσα μας με έναν τρόπο και απλώς να μην έχουν δοθεί οι κατάλληλες συγκυρίες για να τους ανακαλύψουμε.
Ερώτηση:
Ας περάσουμε και στο αναγνωστικό κοινό σας. Πού απευθύνεστε με το «Δέκα και Δέκα»; Ποιοι θέλετε να σας διαβάσουν;
Απάντηση:
Δεν έχω στοχεύσει σε συγκεκριμένο κοινό. Εκείνο που ήθελα μέσω του βιβλίου ήταν να αποτυπώσω την ιστορία του και να δώσω μέσα από αυτή ιδέες μου κρυμμένες στα ενδιάμεσα. Πάντως, ένα βιβλίο με τις αλήθειες του δημιουργού του χωρίς αυτοσκοπό τη συγγραφή δεν έχει συγκεκριμένο κοινό, όσο κι αν ορισμένα από αυτά που θίγονται μπορεί να είναι επαναστατικά ή ακραία ή -πιο σωστά- στερούμενα “περιτυλίγματος”.
Ερώτηση:
Διαβάζοντας το βιβλίο σας, μου έκανε εντύπωση η αξιοθαύμαστα προσεγμένη, αριστοτεχνική θα έλεγα, δομή του, οι προοικονομίες και άλλα στοιχεία που αποκαλύπτουν έναν έμπειρο συγγραφέα. Ποια είναι η μέθοδος συγγραφής που ακολουθήσατε; Ποια είναι, κατά τη γνώμη σας, η πρωτοτυπία στη μέθοδο αυτή και από ποια “σπίθα άναψε η φλόγα” της έμπνευσής σας;
Απάντηση:
Δηλώνω απολύτως ερασιτέχνης συγγραφέας. Ακολούθησα την τεχνική της εσωτερικής μου έξαψης, πηγάζουσας ίσως από την κλασική μου παιδεία, αυτή που αποτυπώνει απλώς την προσέγγισή μου για το γίγνεσθαι, τον τρόπο σκέψης μου. Οφείλω, όμως, να πω ότι σίγουρα η συγγραφική μου ταυτότητα επηρεάστηκε από την ανάγνωση πολυάριθμων λογοτεχνικών έργων μέχρι σήμερα, ενώ δεν μπορώ να λησμονήσω ότι έχω καταπιαστεί στο παρελθόν με μελέτη εγχειριδίων σχετικών με τη συγγραφή, αλλά και με αρκετές απόπειρες προπόνησης. Η “σπίθα”, περαιτέρω, που “πυροδότησε” την έμπνευσή μου για το βιβλίο αυτό ήταν το “δέκα και δέκα”. Δεν μου επιτρέπεται να πω περισσότερα, γιατί θα κινδυνέψω να κάνω αποκαλύψεις για την πλοκή του έργου. Όσον αφορά στη δομή της ιστορίας, αυτή είναι συνδεδεμένη με την προσωπικότητα του βασικού ήρωα και τα γεγονότα που τον σημάδεψαν, που είναι και καταλυτικά για το πώς έχει διαμορφωθεί αυτός σήμερα.
Ερώτηση:
Διαβάζοντας το «Δέκα και Δέκα» παρατήρησα, επίσης, ότι ο κεντρικός ήρωας αποκλίνει σε μερικά σημεία από τη νόρμα του κοινωνικά δέοντος, ενδιαφέρον δε είναι ότι αυτές οι αποκλίσεις δεν παρουσιάζονται στο βιβλίο ως είθισται, αλλά με έναν τρόπο ασυνήθιστα ειλικρινή. Έχετε να μας πείτε κάτι ως προς αυτό;
Απάντηση:
Ο τρόπος αυτός, που στα μάτια σας ως αναγνώστη φαντάζει τολμηρός και γι’ αυτό ασυνήθιστα ειλικρινής, στην πραγματικότητα οφείλεται στο γεγονός ότι ο ήρωας ζει τη ζωή του χωρίς να αισθάνεται ότι πράττει κάτι κακό, πολλώ δε μάλλον ότι αυτό που πράττει χαρακτηρίζει και την ποιότητα του χαρακτήρα του. Για να το κάνω πιο απτό: Αν ρωτήσετε 100 ανθρώπους αν είναι καλοί κι ευαίσθητοι, οι 99 θα δηλώσουν πως είναι. Δεν έχουν εσφαλμένη εικόνα για τον εαυτό τους, απλώς δίνουν διαφορετικό ορισμό στην ίδια έννοια.
Ερώτηση:
Για τον ήρωά σας φαίνεται ότι πρωταγωνιστικό ρόλο στην αναζήτηση της ταυτότητάς του διαδραματίζει ο έρωτας ή, για να το πω καλύτερα, το κυνήγι της έξαψης μέσω αυτού. Είναι έτσι;
Απάντηση:
Στοιχείο του DNA μας είναι η ερωτική ταυτότητα. Είμαστε έρωτας. Πώς θα μπορούσε να “καταπνίξει” τη φύση του, λοιπόν, ένας τριαντάχρονος άντρας, όπως ο ήρωάς μου;
Ερώτηση:
Σημαντικό άξονα στο βιβλίο σας φαίνεται να αποτελεί και η φιλία, καθώς και η έννοια της εμπιστοσύνης. Στη δική σας ζωή συμβαίνει το ίδιο;
Απάντηση:
Η εμπιστοσύνη παίζει τεράστιο ρόλο στις ανθρώπινες σχέσεις. Προσωπικά, είμαι αρκετά επιφυλακτικός απέναντι στη φιλία ενηλίκων, ίσως γιατί στην ενήλικη ζωή εκλείπει συνήθως η εμπιστοσύνη. Πάντως, δεν θέλω να τοποθετηθώ απόλυτα επί του θέματος, γιατί σίγουρα μπορώ να “ψηλαφήσω φωτεινές” εξαιρέσεις.
Ερώτηση:
Επιπλέον, και η τιμωρία “χρωματίζει” το θέμα του βιβλίου, βρίσκεται μάλιστα ακόμη και στον παράτιτλό του, όπου λέτε: «η τιμωρία κρύβεται μέσα μας». Τι υποδηλώνετε με αυτό; Ποιες μορφές αποδίδετε εσείς στην τιμωρία και ποιος εν τέλει είναι ο αυστηρότερος κριτής και τιμωρός;
Απάντηση:
Εδώ πάλι “ξυπνάει” η νομική μου παιδεία. Η τιμωρία εμφανίζεται με πολλές μορφές, όχι μόνο μέσω του νόμου ή της κοινωνικής αποδοκιμασίας, αλλά και μέσω του αυτοαποκλεισμού, της αυτοτιμωρίας. Τύψεις, ενοχές, ακόμη και ανισορροπία της ψυχής ή και σωματοποίηση της εσωτερικής πίεσης συνιστούν συχνά εκδηλώσεις της τιμωρίας που επιφυλάσσει ο καθένας για τον εαυτό του για όσα ο ίδιος νιώθει ότι δεν του πρέπουν. Και θα τολμήσω να πω πως η πιο σκληρή τιμωρία για έναν άνθρωπο με στοιχειώδη συνείδηση είναι αυτή που αποδίδει ο ίδιος στον εαυτό του.
Ερώτηση:
Μέσα στο βιβλίο εμφανίζονται κάποια κρυπτογραφημένα μηνύματα, δεν θα πω παραπάνω για να μην “κάψω” την ιστορία. Εσείς ως συγγραφέας μέσω του «Δέκα και Δέκα» προσπαθείτε να περάσετε κάποια κρυπτογραφημένα μηνύματα προς ορισμένους αναγνώστες σας, ίσως προς συγκεκριμένους ανθρώπους; Υπάρχουν, δηλαδή, στοιχεία που δικοί σας άνθρωποι θα αναγνωρίσουν στο βιβλίο, ενώ το υπόλοιπο αναγνωστικό κοινό δεν θα τα ταυτοποιήσει ως γνώριμα;
Απάντηση:
Η τέχνη έχει την εξής μαγεία: Καθένας μπορεί να βρει σε αυτήν στοιχεία και μηνύματα γνώριμα, που ακόμη και ο ίδιος ο δημιουργός δεν είχε σκοπό να εκθέσει ή να απευθύνει. Όσον αφορά σε τυχόν δικά μου μηνύματα απευθυνόμενα κεκαλυμμένα σε ανθρώπους της ζωής μου, αυτό θα μου επιτρέψετε να μην σας το αποκαλύψω.
Ερώτηση:
Προτού σας ευχηθούμε να είναι καλοτάξιδο το μόλις εκδοθέν βιβλίο, να ρωτήσουμε και κάτι για το μέλλον; Έχετε κάτι ανακοινώσιμο στα σχέδιά σας; Και για να το πάμε ακόμη παραπέρα χρονικώς: Θα υπάρξει και δεύτερο και τρίτο βιβλίο;
Απάντηση:
Με μεγάλη μου χαρά πληροφορήθηκα από τον εκδοτικό μου οίκο «Καλειδοσκόπιο» ότι η παρουσίαση του βιβλίου προγραμματίζεται για την έκθεση βιβλίου στο Ζάππειο το Σεπτέμβριο, χωρίς ακόμη να έχει “κλειδώσει” η ακριβής ημερομηνία. Αναφορικά δε με την επόμενη συγγραφική δημιουργία μου, είναι κάτι που θα προκύψει μόλις η έμπνευση καταλαγιάσει και, έτοιμη πια, διοχετευτεί στο χαρτί. Υπόσχομαι, όμως, ότι θα επανέλθω.
Σας ευχαριστώ πολύ, κ. Κακατσάκη. Καλοτάξιδο το «Δέκα και Δέκα», λοιπόν!
Εγώ ευχαριστώ, τόσο για τις ευχές όσο και για τη φιλοξενία σας.
Εκδόσεις ΚΑΛΕΙΔΟΣΚΟΠΙΟ
Source/ Author:ethemis.gr