Απόφαση ΔΠΑ σχετικά με τροχαίο δυστύχημα και αστική ευθύνη της Περιφέρειας Αττικής

April 08, 2020: Νομολογία Νομικά Νέα

posts


ethemis

Απόφαση ΔΠΑ σχετικά με τροχαίο δυστύχημα και αστική ευθύνη της Περιφέρειας Αττικής

Τροχαίο δυστύχημα εξαιτίας στρώματος πάγου επί του οδοστρώματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος, το οποίο είχε δημιουργηθεί, εν όψει των ιδιαίτερα χαμηλών θερμοκρασιών, από ροή υδάτων σπασμένου λάστιχου άρδευσης σε νησίδα ασφαλείας. Αστική Ευθύνη της Περιφέρειας Αττικής ως αρμόδιας αρχής, κατά τον κρίσιμο χρόνο, για την εν γένει συντήρηση του Πρωτεύοντος Αστικού Οδικού Δικτύου του Νομού Αττικής, όπως είναι η Λεωφόρος Ποσειδώνος, που περιλαμβάνει και τη συντήρηση της διαχωριστικής δενδρόφυτης νησίδας αυτής και την ασφαλή χρήση των οδοστρωμάτων από τα διερχόμενα οχήματα. Παράλειψη άσκησης εποπτείας στην συμβεβλημένη Κοινοπραξία που είχε αναλάβει τη συντήρηση πρασίνου στις νησίδες των οδών που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της.

ΔΠΑ 16770/2019, 19ο Τμήμα

Ο ισχυρισμός που προβάλλεται με το νομίμως κατατεθέν υπόμνημα από την Περιφέρεια Αττικής για έλλειψη παθητικής νομιμοποίησής της είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, γιατί αρμόδια αρχή, κατά τον κρίσιμο χρόνο που συνέβη το ένδικο ατύχημα (9-1-2017), για την εν γένει συντήρηση του Πρωτεύοντος Αστικού Οδικού Δικτύου του Νομού Αττικής, όπως έχει χαρακτηρισθεί η Λεωφόρος Ποσειδώνος, επί της οποίας συνέβη αυτό, είναι, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 7 του ν. 3481/2006 (Α΄ 162) και της ΥΑΔ17α/06/52/ΦΝ443/2007 Υπουργικής απόφασης (Β΄ 398) που εκδόθηκε σε εκτέλεση αυτών, του άρθρου 186 του ν. 3852/2010 (Α΄ 87) και του άρθρου 15 του π.δ.69/1988 «Οργανισμός Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων» (Α΄ 28), η Περιφέρεια Αττικής. Για το λόγο αυτό, η τελευταία έχει αστική ευθύνη για τις τυχόν ζημίες που προκαλούνται σε τρίτους εξαιτίας της εκτέλεσης οποιουδήποτε έργου κατασκευής, συντήρησης, ανάθεσης υπηρεσιών κ.λπ., έστω και αν η εν λόγω εκτέλεση έχει ανατεθεί με σύμβαση σε ιδιώτη ανάδοχο ή αν η ανάθεση αυτή ή το έργο έχει ασφαλιστεί, γεγονός που αφορά τις μεταξύ των τελευταίων αυτών προσώπων σχέσεις (ΣΤΕ 76/2018, 4737/2014 529/2014, 2897/2013 κ.α.).

Με την κρινόμενη αγωγή, προβάλλεται ότι : α) η Περιφέρεια Αττικής μη νομίμως παρέλειψε να εντοπίσει εγκαίρως και να αποκαταστήσει τη βλάβη στο σπασμένο λάστιχο άρδευσης των θάμνων της νησίδας και να φροντίσει για την απομάκρυνση του παγετού, που είχε δημιουργηθεί μόνο στο συγκεκριμένο σημείο λόγω της διαρροής του νερού και των υπερβολικά χαμηλών θερμοκρασιών που επικρατούσαν, οι οποίες μάλιστα είχαν προβλεφθεί από την ΕΜΥ (σχετ. το … πιστοποιητικό καιρικών συνθηκών της ΕΜΥ) και β) το Ελληνικό Δημόσιο και ειδικότερα το ΑΤ Τροχαίας Ελληνικού μη νομίμως παρέλειψε να διαπιστώσει εγκαίρως τη δημιουργία παγετού στο συγκεκριμένο σημείο της Λεωφόρου Ποσειδώνος, η οποία αποτελεί βασική οδική αρτηρία κομβικής σημασίας, παρά τις προβλέψεις της ΕΜΥ, να ειδοποιήσει άμεσα την Περιφέρεια Αττικής για την αποκατάσταση του οδοστρώματος, να ειδοποιήσει με οποιοδήποτε πρόσφορο μέσο τους οδηγούς για την ύπαρξη παγετού και να διακόψει την κυκλοφορία στο σημείο αυτό μέχρι την αποκατάσταση του οδοστρώματος. Οι πιο πάνω δε παράνομες παραλείψεις των εναγομένων συνδέονται αιτιωδώς με τον θάνατο του Α. και τον βαρύτατο τραυματισμό της τρίτης ενάγουσας.

Κατά την κρίση του Δικαστηρίου, το ένδικο ατύχημα οφείλεται αποκλειστικά σε παραλείψεις της εναγόμενης Περιφέρειας Αττικής, κατά παράβαση των υποχρεώσεων και ιδιαίτερων καθηκόντων αναφορικά με τη συντήρηση του πρωτεύοντος οδικού δικτύου, όπως είναι η Λεωφόρος Ποσειδώνος, κατ’ άρθρο 7 του ν. 3481/2006 και παρ. Β1 της ΥΑ Αριθμ. Δ17α/06/52/ΦΝ 443/2007, που περιλαμβάνει και τη συντήρηση της διαχωριστικής δενδρόφυτης νησίδας αυτής και την ασφαλή χρήση των οδοστρωμάτων από τα διερχόμενα οχήματα. Ειδικότερα, κατά τον κρίσιμο χρόνο, η εναγόμενη Περιφέρεια Αττικής είχε συνάψει με την Κοινοπραξία «…» την από … σύμβαση με αντικείμενο τη συντήρηση, βελτίωση και εγκατάσταση πρασίνου στις νησίδες των οδών που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά της. Τα όργανα της Περιφέρειας Αττικής παρέλειψαν να ασκήσουν τη δέουσα εποπτεία και έλεγχο στην κοινοπραξία αυτή, για την επιμελή και ασφαλή εκτέλεση του έργου που της είχε αναθέσει, με αποτέλεσμα να μη γίνει εγκαίρως αντιληπτή η ροή των υδάτων επί του οδοστρώματος της Λεωφόρου Ποσειδώνος, τα οποία λόγω των ιδιαίτερα χαμηλών θερμοκρασιών είχαν δημιουργήσει ένα στρώμα πάγου, και να συμβεί το ένδικο ατύχημα. Η ως άνω διαπιστωθείσα παρανομία των οργάνων της εναγόμενης Περιφέρειας συνδέεται αιτιωδώς με τον θάνατο του Α. και τον τραυματισμό της τρίτης ενάγουσας, και επομένως, συντρέχουν, εν προκειμένω, όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις της αποζημιωτικής ευθύνης της Περιφέρειας Αττικής, κατ’ άρθρο 105 -106 του ΕισΝΑΚ, όπως βασίμως ισχυρίζονται οι ενάγουσες. Εξάλλου, ο ισχυρισμός της εναγόμενης Περιφέρειας περί συντρέχοντος πταίσματος του οδηγού και της τρίτης ενάγουσας, λόγω του ότι οδηγούσε αμελώς και δεν φορούσαν ζώνες ασφαλείας, είναι απορριπτέος, δεδομένου ότι δεν προκύπτει κάτι τέτοιο από την Έκθεση Αυτοψίας Τροχαίου Ατυχήματος του Τμήματος Τροχαίας Νοτιοανατολικής Αττικής. Επιπλέον, ο ισχυρισμός της Περιφέρειας Αττικής ότι, σε κάθε περίπτωση, η εν λόγω κοινοπραξία είναι υπεύθυνη για το ένδικο ατύχημα, πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος, καθώς η Περιφέρεια έχει αστική ευθύνη για τις τυχόν ζημίες που προκαλούνται σε τρίτους εξαιτίας της εκτέλεσης οποιουδήποτε έργου κατασκευής ή συντήρησης, έστω και αν η εν λόγω εκτέλεση έχει ανατεθεί με σύμβαση σε ιδιώτη ανάδοχο ή αν η ανάθεση αυτή ή το έργο έχει ασφαλιστεί, γεγονός που αφορά τις μεταξύ των τελευταίων αυτών προσώπων σχέσεις. Αντίθετα, το Δικαστήριο κρίνει ότι δεν αποδείχθηκε η ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου για το ένδικο ατύχημα, καθώς δεν προκύπτει ότι υπήρξε καθυστερημένη αντίδραση στην αντιμετώπιση της δημιουργίας πάγου στο οδόστρωμα της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Ειδικότερα, από τα στοιχεία του φακέλου δεν μπορεί να συναχθεί η χρονική στιγμή που δημιουργήθηκε ο πάγος στο σημείο του ατυχήματος, και συνεπώς δεν μπορεί να κριθεί εάν το Ελληνικό Δημόσιο δια των αστυνομικών οργάνων ενήργησε εγκαίρως ή όχι.

 

Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών



Source/ Author:adjustice.gr

LATEST POSTS
  • ethemis

    Συμβολή της ΕΕΔΑ στην Έκθεση της ΕΕ για την κατάσταση του κράτους δικαίου στην Ελλάδα

    Δόθηκε στη δημοσιότητα η Έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την κατάσταση του κράτους δικαίου στα κράτη – μέλη της ΕΕ για το 2025. Στο κεφάλαιο της Έκθεσης που αναφέρεται στην Ελλάδα γίνεται αναφορά στη διαβούλευση στελεχών της Ε.Ε. με την ΕΕΔΑ για θέματα κράτους δικαίου το Μάρτιο του 2025 στο πλαίσιο της συνάντησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με θεσμικούς φορείς της χώρας μας. Επίσης επισημαίνεται η αναφορά στην αντίστοιχη Έκθεση της ΕΕΔΑ για το Κράτος Δικαίου, για το ρόλο που διαδραμάτισε η Εθνική Επιτροπή στη μεταφορά στο εθνικό δίκαιο της νομοθεσίας της ΕΕ για τη βελτίωση της ισόρροπης εκπροσώπησης των φύλων μεταξύ των διευθυντικών στελεχών των εισηγμένων εταιρειών, ως θετικό παράδειγμα έγκαιρης συμμετοχής. Τέλος, η Έκθεση της ΕΕ παραπέμπει στη Δήλωση της ΕΕΔΑ της 19ης Φεβρουαρίου 2025 για την ανάγκη σεβασμού του συνταγματικά κατοχυρωμένου ελεγκτικού ρόλου των Ανεξάρτητων Αρχών.

  • ethemis

    ΣτΕ: Παραπέμπεται στο ΑΕΔ το ζήτημα του χρόνου ενάρξεως της κατ’ άρθρ. 40 παρ. 6 του α.ν. 1846/1951

    ΣτΕ Ολομ 1220-1221/2025 Πρόεδρος: Μ. Πικραμένος, Πρόεδρος Συμβουλίου της Επικρατείας Εισηγητής: Φρ. Γιαννακού, Σύμβουλος της Επικρατείας Με τις ΣτΕ Ολομ 1220-1221/2025 κρίθηκε ότι οι εκ διοικητικής συμβάσεως απαιτήσεις κατά του Ι.Κ.Α. υπόκεινται στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 40 παρ. 6 του α.ν. 1846/1951, η οποία, ελλείψει άλλης ειδικότερης διατάξεως, αρχίζει, σύμφωνα με τη γενική διάταξη του άρθρ. 251 ΑΚ, από τότε που γεννήθηκε η αξίωση και κατέστη δυνατή η δικαστική επιδίωξή της (πρβλ. ΣτΕ 3280, 2166/2015 κ.ά., ΑΠ 775/2023, 854, 517/2003 κ.ά.). Σε περίπτωση διακοπής, η νέα παραγραφή αρχίζει αφότου περατώθηκε το διακοπτικό γεγονός (άρθρ. 270 εδ. α΄ ΑΚ).

  • ethemis

    Διαδικτυακά σεμινάρια πιστοποίησης για τη νέα δικηγορική ύλη

    Δυνάμει της υπ’ αριθμ. 33305/2024 Υπουργικής Απόφασης του Υπουργού Δικαιοσύνης (ΦΕΚ Β’ 2706/9-5-2024), με την οποία θεσπίζονται οι ειδικές και τεχνικές ρυθμίσεις που αφορούν την λειτουργία των καταλόγων των δικηγόρων που αναλαμβάνουν να εκδίδουν πράξεις (για προσημειώσεις και κληρονομητήρια) και να επεξεργάζονται φακέλους (για σωματεία), μεταξύ άλλων προβλέπεται και η επικαιροποίηση των σχετικών καταλόγων από 15-9-2025. Προς τούτο, η Ολομέλεια των Δικηγορικών Συλλόγων διοργανώνει διαδικτυακά σεμινάρια πιστοποίησης περιόδου Ιουλίου-Σεπτεμβρίου, για όσους συναδέλφους επιθυμούν να τα παρακολουθήσουν και δεν περιλαμβάνονται στους σχετικούς καταλόγους.




ethemis map

Προκηρύξεις/ Αγγελίες

Προκηρύξεις, Διαγωνισμοί και Αγγελίες για δικηγόρους, ασκούμενους & νομικούς.

View more
newsroom

ΝewsRoom/      ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Τρέχουσα Νομική Επικαιρότητα

View more
ethemis case law

Noμολογία

Σημαντικές δικαστικές αποφάσεις, ιδίως των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας

View more
ethemis case law

Noμοθεσία

Οι νόμοι που έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

View more
ethemis legal studies

Εκπαιδευτικά           Προγράμματα

Για νομικούς & δικηγόρους από εκπαιδευτικούς φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

View more
ethemis.gr

EΚΔΗΛΩΣΕΙΣ            ΦΟΡΕΩΝ

Εκδηλώσεις Nομικού Eνδιαφέροντος από ποικίλους θεσμικούς Φορείς

View more
ethemis international news

Διεθνή                      Νέα

Διεθνή Νομικά Νέα και Αρθρογραφία, Νομολογία ΕΔΔΑ και αποφάσεις Διεθνών Δικαστηρίων

View more
ethemis map

Δελτία            Τύπου

Ανακοινώσεις ΔΣΑ, δικαστικών ενώσεων, ανεξάρτητων αρχών, θεσμικών φορέων.

View more
ethemis

Συντακτική            Ομάδα

Η Επιστημονική Ομάδα του Ethemis.gr

View more
ethemis.gr

ΣΥΝΕΔΡΙΑ             ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ             e-ΘΕΜΙΣ

Ο Κατάλογος Συνεδρίων και Εκδηλώσεων που έχει διοργανώσει η Ένωση Ελλήνων Νομικών

View more

newsroom