ΣτΕ: Απόκειται στη διακριτική ευχέρεια του αναθέτοντος φορέα η υποδιαίρεση της δημόσιας σύμβασης σε τμήματα

ΕΙΔΗΣΕΟΓΡΑΦΙΑ/ June 23, 2025: Τρέχουσα Νομική Επικαιρότητα NewsRoom


ethemis

ΣτΕ: Απόκειται στη διακριτική ευχέρεια του αναθέτοντος φορέα η υποδιαίρεση της δημόσιας σύμβασης σε τμήματα

23-06-2025 09:35

ΣτΕ Δ’ Τμ. 1058-1060, 1074/2025

Πρόεδρος: Όλγα Ζύγουρα, Σύμβουλος της Επικρατείας

Εισηγητής: Αικατερίνη Κοντοπόδη, Πάρεδρος

 

Απόκειται στη διακριτική ευχέρεια του αναθέτοντος φορέα η υποδιαίρεση της δημόσιας σύμβασης σε τμήματα. Η νομιμότητα κριτηρίου οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας του υποψήφιου οικονομικού φορέα αξιολογείται αυτοτελώς σε σχέση με κάθε τμήμα του διαγωνισμού. Νόμιμη η πρόβλεψη στη διακήρυξη ως μέσου απόδειξης της πιστοληπτικής ικανότητας του υποψήφιου οικονομικού φορέα μόνο της βεβαίωσης τραπεζικού οργανισμού.

 

Στις διατάξεις του άρθρου 65 της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ (άρθρο 288 του ν. 4412/2016) προβλέπεται –όπως και στο άρθρο 46 της γενικής ισχύος Οδηγίας 2014/24/ΕΕ (βλ. το αντίστοιχο άρθρο 59 του ν. 4412/2016)– και όσον αφορά την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών η δυνατότητα της υποδιαίρεσης της σύμβασης σε τμήματα. Οι διατάξεις αυτές αποβλέπουν στη διευκόλυνση της συμμετοχής στην αγορά των δημόσιων συμβάσεων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, τη διεύρυνση του ανταγωνισμού και την επίτευξη οικονομικότερων όρων παροχής των ανατιθέμενων συμβάσεων. Η διαίρεση των συμβάσεων σε τμήματα δεν είναι υποχρεωτική, αλλά απόκειται στη διακριτική ευχέρεια του αναθέτοντος φορέα. Η επιλογή δε του αναθέτοντος φορέα να μην υποδιαιρέσει τη σύμβαση, όπως και η επιλογή αυτού, σε περίπτωση υποδιαίρεσης της σύμβασης, ως προς τον αριθμό, το μέγεθος και το αντικείμενο κάθε τμήματος, ελέγχεται μόνο ως προς την υπέρβαση των άκρων ορίων της διακριτικής του ευχέρειας και ως προς την τήρηση των αρχών της ίσης μεταχείρισης, της απαγόρευσης των διακρίσεων, της διαφάνειας και της αναλογικότητας. Εξάλλου, στην περίπτωση των δημοσίων συμβάσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της τομεακής Οδηγίας 2014/25/ΕΕ ο ενωσιακός νομοθέτης με τις διατάξεις του άρθρου 65 της Οδηγίας αυτής δεν προέβλεψε την υποχρέωση του αναθέτοντος φορέα να αιτιολογήσει την επιλογή του να μην υποδιαιρέσει τη σύμβαση σε τμήματα στα έγγραφα της σύμβασης ή σε χωριστή έκθεση, όπως στην περίπτωση των δημοσίων συμβάσεων της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ (βλ. άρθρο 46 παρ. 1 εδ. β της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ και αντίστοιχο άρθρο 59 παρ. 1 εδ. β του ν. 4412/2016), αλλά κατέλιπε στην ευχέρεια του εθνικού νομοθέτη τη θέσπιση σχετικής υποχρέωσης. Ο Έλληνας νομοθέτης δεν έκανε χρήση της ευχέρειας αυτής, όπως προκύπτει από το γράμμα του άρθρου 288 παρ. 1 του ν. 4412/2016. Νόμιμη η υποδιαίρεση από τον ΔΕΔΔΗΕ των προς ανάθεση υπηρεσιών μηνιαίας λήψης ενδείξεων μετρητών ηλεκτρικής ενέργειας στις διοικητικές περιοχές της Διεύθυνσης Περιφέρειας Αττικής και της Διεύθυνσης Περιφέρειας Πελοποννήσου-Ηπείρου του ΔΕΔΔΗΕ σε τρία και δύο τμήματα αντίστοιχα (ΣτΕ 1058, 1060/2025).

 

Η πρόβλεψη ως κριτηρίου οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας της πιστοληπτικής ικανότητας του ενδιαφερόμενου οικονομικού φορέα τουλάχιστον ίσης με 2.000.000 ευρώ για επιμέρους τμήματα των διαγωνισμών ανάθεσης υπηρεσιών του ΔΕΔΔΗΕ στις ως άνω Διευθύνσεις Περιφέρειας του ΔΕΔΔΗΕ, καθώς και στη Διεύθυνση Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας του ΔΕΔΔΗΕ κείται εντός των ορίων της διακριτικής ευχέρειας του αναθέτοντος φορέα, δεν περιορίζει ανεπιτρέπτως τον ανταγωνισμό, ούτε παραβιάζει τις αρχές της αναλογικότητας και της ίσης μεταχείρισης των διαγωνιζομένων, λαμβανομένων υπόψη α) της σημαντικής οικονομικής αξίας του συγκεκριμένου τμήματος, αλλά και του σημαντικού φυσικού του αντικειμένου, β) της μεγάλης διάρκειας της προς ανάθεση σύμβασης, γ) της διενέργειας των καταμετρήσεων σε μηνιαία βάση αντί της μέχρι πρότινος διενέργειας αυτών σε τετραμηνιαία βάση καθώς και της ανάγκης αποτελεσματικής, αδιάλειπτης και έγκαιρης εκπλήρωσης των ανατεθησομένων υπηρεσιών (ΣτΕ 1059, 1060, 1074/2025). Δεδομένου ότι το ως άνω κριτήριο, αυτοτελώς αξιολογούμενο σε σχέση με συγκεκριμένο τμήμα του διαγωνισμού, έχει τεθεί, σύμφωνα με τα ανωτέρω, νομίμως, είναι άνευ νομικής σημασίας το γεγονός ότι και για άλλο τμήμα του ίδιου διαγωνισμού πολλαπλάσιας εκτιμώμενης αξίας, απαιτείται πιστοληπτική ικανότητα των διαγωνιζομένων ίδιου ύψους, όπως και (πολύ περισσότερο λόγω και της αρχής της αυτοτέλειας των διαγωνισμών) ότι ίδιου ύψους πιστοληπτική ικανότητα των διαγωνιζομένων απαιτείται και για καθένα από τα τμήματα (μεγαλύτερης εκτιμώμενης αξίας) διαγωνισμού του ΔΕΔΔΗΕ με το ίδιο αντικείμενο σε άλλη Διεύθυνση Περιφέρειας αυτού (ΣτΕ 1074/2025).

 

Ο αναθέτων φορέας, προβλέποντας στη διακήρυξη ανάθεσης δημόσιας σύμβασης υπηρεσιών ως μέσο απόδειξης της απαιτούμενης πιστοληπτικής ικανότητας του υποψήφιου οικονομικού φορέα μόνο τη βεβαίωση τραπεζικού οργανισμού και όχι βεβαιώσεις από εταιρίες factoring, χρηματοδοτικά ιδρύματα, ασφαλιστικές εταιρίες, κινήθηκε εντός του κανονιστικού πλαισίου του άρθρου 80 του ν. 4412/2016 και του Παραρτήματος ΧΙΙ του Προσαρτήματος Α΄ του ίδιου νόμου (εφαρμοζόμενων βάσει του άρθρου 308 του ν. 4412/2016), τα οποία μεταξύ των αποδεικτικών μέσων που κατά κανόνα αποδεικνύουν την οικονομική και χρηματοοικονομική επάρκεια του οικονομικού φορέα προβλέπουν τις τραπεζικές βεβαιώσεις χωρίς να υποχρεώνουν τον αναθέτοντα φορέα να προβλέψει και άλλους εναλλακτικούς τρόπους απόδειξης του ως άνω κριτηρίου επιλογής. Ο αναθέτων φορέας, κινούμενος εντός του ως άνω κανονιστικού πλαισίου, δεν υπερέβη τα άκρα όρια της διακριτικής ευχέρειας που διαθέτει κατά την επιλογή των μέσων απόδειξης που ο ίδιος κρίνει πρόσφορα για την εξασφάλιση του ελάχιστου επιθυμητού επιπέδου οικονομικής και χρηματοοικονομικής επάρκειας, δεν είχε δε υποχρέωση να αιτιολογήσει ότι η βεβαίωση τραπεζικού οργανισμού ήταν το μόνο πρόσφορο μέσο για την απόδειξη της πιστοληπτικής ικανότητας του ενδιαφερομένου (ΣτΕ 1058, 1074/2025).

ΣτΕ: Απόκειται στη διακριτική ευχέρεια του αναθέτοντος φορέα η υποδιαίρεση της δημόσιας σύμβασης σε τμήματα



Source/ Author:adjustice.gr

LATEST POSTS
  • ethemis

    Επίδοση της Ετήσιας Έκθεσης Δραστηριοτήτων της Αρχής Προστασίας Δεδομένων στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων

    Την Ετήσια Έκθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων για το 2024 επέδωσε σήμερα, στον Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων, κ. Νικήτα Κακλαμάνη, o Πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής, κ. Κωνσταντίνος Μενουδάκος. Παραδίδοντας την Έκθεση ο κ. Κ. Μενουδάκος αναφέρθηκε στις πολυσχιδείς δράσεις της Αρχής, επισημαίνοντας πως είναι αυξημένος ο αριθμός των υποθέσεων που κλήθηκε να αντιμετωπίσει η Ανεξάρτητη Αρχή μέσα στο 2024. Από τη πλευρά του ο Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, παραλαμβάνοντας την Έκθεση, εξέφρασε τις ευχαριστίες του εκ μέρους της Βουλής των Ελλήνων προς τον Πρόεδρο της Αρχής για το έργο που έχει επιτελέσει επί τόσα χρόνια, χαρακτηρίζοντάς τον «μια εμβληματική προσωπικότητα στον χώρο της Δικαιοσύνης».

  • ethemis

    Νέα | Δραστηριότητες CCBE | 23/06/2025 TRADICIL-Ευρωπαϊκό πρόγραμμα κατάρτισης

    Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών σε συνεργασία με την CCBE (Συμβούλιο Δικηγορικών Συλλόγων της Ευρώπης) και το ELF (Ίδρυμα Ευρωπαίων Δικηγόρων) καθώς και τους δικηγορικούς Συλλόγους: Σλοβακίας ( Slovenská advokátska Komora) , Ρουμανίας (Uniunea Nationala a Barourilor din Romania), Ισπανίας (Consell dels Illustres Collegis d'Advocats de Catalunya ), Παγκύπριο Δικηγορικό Σύλλογο (Cyprus), Ιρλανδίας ( Law Society of Ireland), Πολωνίας (Krajowa Rada Radcow Prawnych), Παρισιού (Ordre des Avocats de Paris), Τσεχίας (Česká advokátní komora), Βουλγαρίας Foundation for Training of Lawyers Krastyu Tsonchev και Γενικό Συμβούλιο Δικηγόρων Ισπανίας (Consejo General de la Abogacía Española) συμμετέχουν από κοινού στο ευρωπαϊκό συγχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα με την επωνυμία: “Training of lawyers on digitalisation of justice and EU civil law – TRADICIL” (JUST-2024-JTRA-101188157.

  • ethemis

    Νέα σύμβαση μίσθωσης για τη στέγαση της Περιφερειακής Έδρας Κορωπίου

    Νέα σύμβαση μίσθωσης για τη στέγαση της Περιφερειακής Έδρας Κορωπίου υπεγράφη στο Υπουργείο Δικαιοσύνης, παρουσία του Υπουργού Δικαιοσύνης, Γιώργου Φλωρίδη, του Υφυπουργού Δικαιοσύνης, Ιωάννη Μπούγα και του Γενικού Γραμματέα Δικαιοσύνης, Πέλοπα Λάσκου. Πρόκειται για ακίνητο συνολικής επιφάνειας 954,50 τ.μ., όπου στεγαζόταν το κατηργημένο πλέον Ειρηνοδικείο Κορωπίου. Αξίζει να σημειωθεί ότι, με τη νέα μίσθωση δίδεται στη διάθεση των δικαστικών υπηρεσιών της Περιφερειακής Έδρας Κορωπίου επιπλέον χώρος συνολικής επιφάνειας 311,70 τ.μ. στον δεύτερο όροφο παρακείμενου κτιρίου.





ethemis map

Προκηρύξεις/ Αγγελίες

Προκηρύξεις, Διαγωνισμοί και Αγγελίες για δικηγόρους, ασκούμενους & νομικούς.

View more
newsroom

ΝewsRoom/      ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Τρέχουσα Νομική Επικαιρότητα

View more
ethemis case law

Noμολογία

Σημαντικές δικαστικές αποφάσεις, ιδίως των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας

View more
ethemis case law

Noμοθεσία

Οι νόμοι που έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

View more
ethemis legal studies

Εκπαιδευτικά           Προγράμματα

Για νομικούς & δικηγόρους από εκπαιδευτικούς φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

View more
ethemis.gr

EΚΔΗΛΩΣΕΙΣ            ΦΟΡΕΩΝ

Εκδηλώσεις Nομικού Eνδιαφέροντος από ποικίλους θεσμικούς Φορείς

View more
ethemis international news

Διεθνή                      Νέα

Διεθνή Νομικά Νέα και Αρθρογραφία, Νομολογία ΕΔΔΑ και αποφάσεις Διεθνών Δικαστηρίων

View more
ethemis map

Δελτία            Τύπου

Ανακοινώσεις ΔΣΑ, δικαστικών ενώσεων, ανεξάρτητων αρχών, θεσμικών φορέων.

View more
ethemis

Συντακτική            Ομάδα

Η Επιστημονική Ομάδα του Ethemis.gr

View more
ethemis.gr

ΣΥΝΕΔΡΙΑ             ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ             e-ΘΕΜΙΣ

Ο Κατάλογος Συνεδρίων και Εκδηλώσεων που έχει διοργανώσει η Ένωση Ελλήνων Νομικών

View more

newsroom