Πώς η Ελλάδα «κατακτά» το διάστημα
Τι ξέρουμε για τα διαστημόπλοια, αυτές τις θαυμαστές, πολύπλοκες ιπτάμενες μηχανές, που είναι πιο συναρπαστικές από κάθε φανταστικό Discovery, Enterprise, Galactica, Tardis, Serenity; Ότι, έχοντας υπερβεί τη φαντασία, συνεχώς αποδεικνύουν ότι δεν υφίστανται όρια στην ανθρώπινη μεγαλοφυΐα, ότι δεν έχουν οροφή οι ανθρώπινες δυνατότητες.
Οι περισσότεροι, όμως, δεν γνωρίζουμε τον τεράστιο αριθμό ειδικευμένων ανθρώπων, τα αναρίθμητα στάδια, τα πολλαπλά πρωτόκολλα, τον κολοσσιαίο μηχανισμό ελέγχων και τον ατελείωτο χρόνο που απαιτεί το «χτίσιμο» ενός διαστημικού οχήματος, προκειμένου να μην έχει την τύχη ενός Challenger, ενός Columbia…
Μια μακρά σειρά επιστημονικών διαβουλεύσεων και αποφάσεων στον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος (ESA) οδηγεί από την καινοτόμο ιδέα στον σχεδιασμό της αποστολής και στη συνέχεια στην προκήρυξη σειράς άκρως ανταγωνιστικών διαγωνισμών για τη μετατροπή του πρωτοποριακού σχεδίου επί χάρτου σε ένα σκάφος που θα εκτοξευθεί, φορτωμένο με πρωτοδοκιμαζόμενα όργανα. Η καταβύθιση στο εσωτερικό ενός διαστημικού οχήματος αποκαλύπτει έναν μαγικό κόσμο μυριάδων ανθρώπινων επινοήσεων, σε σημαντικό μέρος και ελληνικών, οι οποίες οδηγούν σε ένα πλέγμα αλληλοεξαρτώμενων και αλληλοϋποστηριζόμενων συστημάτων, υποσυστημάτων, λειτουργιών, ασφαλιστικών δικλίδων. Ξεχωριστό έργο προς ανάληψη αποτελεί ακόμη κι ένα μικρό κομματάκι αυτού του κατασκευαστικού θαύματος.
Η ESA αναθέτει το έργο σε έναν κύριο ανάδοχο, π.χ. την Airbus Defence and Space ή τη Thales Alenia Space ή την ΟΗΒ, κ.ά., και εκείνες αναθέτουν υποέργα σε άλλους αναδόχους, που με τη σειρά τους σπάνε την παραγγελία σε μικρότερες αναθέσεις. Η συμμετοχή Ελλήνων υπεργολάβων είναι ευθέως ανάλογη της συνδρομής της Ελλάδας στην ESA.
Τα τμήματα του οχήματος σχεδιάζονται με βάση αυστηρότατες προδιαγραφές. Κατασκευάζονται πρώτα τα μοντέλα τους, τα πιστά πρωτότυπά τους, που θα δοκιμαστούν πολλαπλώς, θα συναρμολογηθούν και θα ελεγχθούν ξανά και ξανά, πριν κατασκευαστούν τα τελικά μέρη που θα συγκροτήσουν το διαστημικό σκάφος.
Σε αυτό το μελίσσι προηγμένης δημιουργίας για τα υπό εξερεύνηση βάθη του διαστήματος εργάζονται δεκάδες ελληνικές εταιρείες, ελληνικά πανεπιστήμια, ελληνικά ερευνητικά κέντρα. Διαθέτουν τεχνογνωσία και σημαντική ήδη εμπειρία και δείχνουν ώριμοι για μεγάλο ρόλο στα ελληνικά πλέον προγράμματα, που θεωρούνται εξαιρετική ευκαιρία για το ελληνικό διαστημικό οικοσύστημα.
Ο λόγος για το –χρηματοδοτούμενο από το Ταμείο Ανάκαμψης– πρόγραμμα ανάπτυξης τουλάχιστον πέντε ελληνικών μικρών δορυφόρων πολλαπλών λειτουργιών, αξίας 60 εκατ. ευρώ. Έπεται –έχουν ήδη προκηρυχθεί οι δύο ανοιχτοί διεθνείς διαγωνισμοί– η ανάπτυξη Θερμικών Μικροδορυφόρων και Ραντάρ Μικροδορυφόρων, προϋπολογισμού 53 εκατ. ευρώ, για την αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών. Επίσης αναμένεται η προκήρυξη διαγωνισμού για την ανάπτυξη πλατφόρμας λογισμικού, αξίας 17 εκατ. ευρώ, που θα οργανώνει, θα επεξεργάζεται και θα διαθέτει την πληροφορία που λαμβάνεται από τους δορυφόρους. Οι διαγωνισμοί διεκπεραιώνονται από την ESA, με τη συμμετοχή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Διαβάστε περισσότερα στην kathimerini.gr.
Το «Κ» επισκέφτηκε εταιρείες, πανεπιστήμια, ιδρύματα και κατέγραψε την κινητικότητα σε έναν τομέα που για τους περισσότερους μοιάζει «από άλλο πλανήτη»
Source/ Author:kathimerini.gr