Ευρ. Πράσινη Συμφωνία: Νέοι κανόνες για τις εκπομπές αερίων στις αερομεταφορές

December 13, 2022: Διεθνή Νομικά Νέα


ethemis

Ευρ. Πράσινη Συμφωνία: Νέοι κανόνες για τις εκπομπές αερίων στις αερομεταφορές

Η Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για τη συμφωνία που επιτεύχθηκε αυτή την εβδομάδα μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου ώστε να βοηθήσουν στην προσαρμογή στον στόχο του 55% (Fit for 55) στον τομέα των αερομεταφορών, δίνοντας νομική υπόσταση στη συμβολή του στον στόχο της μείωσης των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030. Επιτεύχθηκε πολιτική συμφωνία αργά στις 6 Δεκεμβρίου σχετικά με την αναθεώρηση των κανόνων του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ της ΕΕ) για τις αερομεταφορές.

Οι επικαιροποιημένοι κανόνες για την εμπορία εκπομπών θα επιταχύνουν την εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» με τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων για τον τομέα των αεροπορικών μεταφορών έως το 2026. Η συμφωνία αυτή ενισχύει την αυστηρότητα του υφιστάμενου συστήματος, το οποίο καλύπτει τις αεροπορικές μεταφορές από το 2012. Αυτό σημαίνει ότι η βιομηχανία θα έχει μεγαλύτερη ευθύνη να πληρώσει για το αποτύπωμα άνθρακα και ότι θα υπάρχουν περισσότερα οικονομικά κίνητρα για τη μείωση των εκπομπών λόγω ενός ισχυρού μηνύματος σχετικά με τις τιμές.

Έως την αρχή του 2027 η τιμολόγηση του άνθρακα στην ΕΕ θα ισχύει για τις πτήσεις εντός της ΕΕ/του ΕΟΧ και για τις εξερχόμενες πτήσεις με προορισμό την Ελβετία και το Ηνωμένο Βασίλειο, διατηρώντας τον ισχύοντα μηχανισμό «πάγωμα του χρόνου» για τη διεθνή εφαρμογή των κανόνων. Το 2026 η Επιτροπή θα διενεργήσει αξιολόγηση του συστήματος αντιστάθμισης και μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές (CORSIA), που καταρτίστηκε από τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ΔΟΠΑ) προκειμένου να διαπιστώσει εάν επιτυγχάνει επαρκώς τους στόχους της συμφωνίας του Παρισιού. Με την επιφύλαξη του αποτελέσματος της εν λόγω αξιολόγησης, η Επιτροπή θα υποβάλει νομοθετική πρόταση, η οποία θα μπορούσε να επεκτείνει το πεδίο εφαρμογής της εμπορίας εκπομπών της ΕΕ στις εξερχόμενες πτήσεις, εάν το CORSIA δεν ευθυγραμμιστεί επαρκώς με τη συμφωνία του Παρισιού.

Η συμφωνία προβλέπει επίσης ένα νέο καθεστώς στήριξης για την επιτάχυνση της χρήσης βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, το οποίο χρηματοδοτείται από τα έσοδα του ΣΕΔΕ της ΕΕ που εκτιμώνται σε 1,6 δισ. ευρώ. Επίσης, θα δημιουργηθεί ένα νέο σύστημα για τις αεροπορικές εταιρείες το οποίο θα επιτρέπει την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και την επαλήθευση των εκπομπών εκτός CO2 και των κλιματικών επιπτώσεων των αερομεταφορών που αποτελούν τα δύο τρίτα των συνολικών κλιματικών επιπτώσεων. Με σκοπό να σημειωθεί ένα σημαντικό βήμα προόδου όσον αφορά τη διαφάνεια, περισσότερα δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές των διεθνών αεροπορικών μεταφορών θα δημοσιεύονται με φιλικό προς τον χρήστη τρόπο, ενώ παράλληλα θα προστατεύονται τα εμπορικά ευαίσθητα δεδομένα.

Επόμενα βήματα

Η πολιτική συμφωνία πρέπει τώρα να εγκριθεί επίσημα. Μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία αυτή από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, οι νέοι κανόνες θα δημοσιευτούν στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θα τεθούν σε ισχύ αμέσως.

Ιστορικό

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία είναι η μακροπρόθεσμη αναπτυξιακή στρατηγική της ΕΕ για να καταστεί η Ευρώπη κλιματικά ουδέτερη έως το 2050. Για την επίτευξη αυτού του στόχου, η Ευρώπη πρέπει να μειώσει τις εκπομπές της κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Η συμφωνία αυτής της εβδομάδας αποτελεί ένα ακόμη σημαντικό βήμα για την έγκριση της νομοθετικής δέσμης «Fit for 55» της Επιτροπής για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Προηγήθηκαν τρεις άλλες πρόσφατες συμφωνίες για τον τερματισμό της πώλησης νέων αυτοκινήτων που εκπέμπουν CO2 στην Ευρώπη έως το 2035, την αύξηση των εθνικών στόχων μείωσης των εκπομπών στους τομείς των μεταφορών, των κτιρίων, των αποβλήτων και της γεωργίας και την αύξηση των απορροφήσεων άνθρακα μέσω της χρήσης γης, της δασοκομίας και της γεωργίας.

Οι εκπομπές των αερομεταφορών στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά μέσο όρο κατά 5% σε ετήσια βάση μεταξύ του 2013 και του 2019. Αν και μειώθηκαν δραματικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οι εκπομπές από τις αερομεταφορές προβλέπεται να αυξηθούν περαιτέρω. Η ΕΕ, για να πετύχει την κλιματική ουδετερότητα, πρέπει να μειώσει τις εκπομπές από τις μεταφορές, συμπεριλαμβανομένων των αερομεταφορών, κατά 90% έως το 2050 (σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990). Η αυξημένη φιλοδοξία του τομέα των αερομεταφορών για το κλίμα θα είναι ζωτικής σημασίας για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το κλίμα στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού και για την υλοποίηση της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.

Οι επικαιροποιημένοι κανόνες για την εμπορία εκπομπών θα επιταχύνουν την εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει» με τη σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων για τον τομέα των αεροπορικών μεταφορών έως το 2026.



Source/ Author:ec.europa.eu
LATEST POSTS
  • ethemis

    Δημήτρης Αναστασόπουλος στο dikastiko.gr: Ο νέος ΚΠολΔ θα κριθεί πρωτίστως από την πρακτική εφαρμογή του

    Ο Δημήτρης Αναστασόπουλος, σύμβουλος ΔΣΑ και επικεφαλής της Παράταξης «Με Το Δικηγόρο», σχολιάζει σε δήλωσή του στο dikastiko.gr με τις εξαγγελίες του υπουργείου Δικαιοσύνης για τον νέο Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας. «Η ταχύτερη απονομή της είναι διακηρυγμένος στόχος όλων μας, χωρίς ωστόσο να πρέπει η ποιότητα να θυσιάζεται χάριν της ταχύτητας», σχολιάζει ο δικηγόρος και σημειώνει ότι «χωρίς την κατάλληλη υποδομή, και, χωρίς, παράλληλα τη δημιουργία κινήτρων για την εξωδικαστική επίλυση των διαφορών, ώστε να μειωθεί σημαντικά ο αριθμός εκείνων που φτάνουν στα δικαστήρια, δεν θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα φιλόδοξοι».

  • ethemis

    Άρθρο του Δημήτρη Αναστασόπουλου στο Real.gr: Δημογραφικό, ώρα ενδεκάτη

    Ο πλούτος της πατρίδας είναι οι άνθρωποί της. Όσες επιτυχίες και αν σημειώνουμε ως χώρα, θα είναι μάταιες αν ο πληθυσμός της Ελλάδας συρρικνώνεται. Οι προβλέψεις, οι οποίες βασίζονται σε έγκριτες επιστημονικές έρευνες, είναι απαισιόδοξες και κινδυνεύουν να εξελιχθούν σε ζοφερές, προβλέποντας διαρκή υποχώρηση του πληθυσμού, ακόμη και σε βάθος δεκαετιών. Η μείωση του πληθυσμού της χώρας και η απειλή καθίζησής του είναι, ασφαλώς, ζήτημα με πολλές πτυχές και αιτίες. Από τις απαρχές της οικονομικής κρίσης, εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες αναζήτησαν καλύτερη τύχη στο εξωτερικό. Κάποιοι επιστρέφουν, αλλά η αιμορραγία ήταν τεράστια. Από την άλλη, οι θάνατοι έχουν ξεπεράσει τις γεννήσεις, που μειώνονται συνεχώς, φτάνοντας σε ιστορικό χαμηλό την περασμένη χρονιά. Η υπογεννητικότητα, ειδικότερα, είναι φαινόμενο πανευρωπαϊκό, οξύτερο, όμως, τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας. Η Ελλάδα, μάλιστα, βιώνει τη δημογραφική κρίση ως πρόβλημα με έντονη περιφερειακή διάσταση, καθώς οδηγεί σε αυξανόμενη εισροή πληθυσμού στις πόλεις και τον μαρασμό της υπαίθρου. Χωριά και κωμοπόλεις αντιμετωπίζουν ένα δεύτερο, μετά από πολλές δεκαετίες, κύμα εγκατάλειψης: το πιστοποιούν πρωτίστως τα σχολεία και οι δημόσιες υπηρεσίες που κλείνουν.

  • ethemis

    Ειδικός Διανεμητικός Λογαριασμός Νέων Δικηγόρων Α' εξαμήνου 2025

    Ειδικός Διανεμητικός Λογαριασμός Νέων Δικηγόρων Α' εξαμήνου 2025 (Ν. 2915/2001 ΑΡΘΡΟ 33 - ΦΕΚ Α' 109/29.5.2001) Το καθαρό ποσό είναι 165 ευρώ (Μικτό: 194,12 € -15% φόρος* 29,12 ευρώ) = 165 ευρώ και η πίστωση στους τραπεζικούς λογαριασμούς θα γίνει από την 04/07/2025, ημέρα Παρασκευή. *(Ν. 3943/2011, άρθρο 20, παρ.7γ) Σας γνωρίζουμε ότι με το Ν. 2915/01 άρθρο 33 παρ. 2 θεσπίστηκε ο Ειδικός Διανεμητικός Λογαριασμός για τους Νέους Δικηγόρους με πόρο το 1% από το παρακρατούμενο ποσοστό του 12% της προεισπραττόμενης αμοιβής των δικαστηρίων, σύμφωνα με το άρθρο 18 παρ. 1 του Ν. 3226/2004. Στη συνέχεια με το Ν.4194/13, άρθρο 62, παρ. 2 (ΦΕΚ Α΄208) ο παραπάνω πόρος, ορίστηκε σε ποσοστό 25% στο ποσό παρακράτησης υπέρ ΔΣΑ των γραμματίων προκαταβολής εισφορών. Με το Ν.3943/2011, άρθρο 20, παρ.7γ, υπόκειται σε παρακράτηση φόρου 15%. Δικαιούχοι μερίσματος είναι οι νέοι Δικηγόροι του Δ.Σ.Α. με χρόνο ασκήσεως δικηγορίας έως επτά (7) έτη, σύμφωνα με την υπ' αριθ. 48720 ΚΥΑ των Υπουργών Δικαιοσύνης και Οικονομίας και Οικονομικών (ΦΕΚ. Β' 1193/3.8.2004) στην οποία ειδικότερα ορίζονται οι προϋποθέσεις των δικαιούχων και ο τρόπος διανομής του. Οι δικαιούχοι υποβάλουν ηλεκτρονικά την αίτηση-δήλωση για τη χορήγηση του μερίσματος του Ε.Δ.Λ.Ν.Δ. εντός της προθεσμίας που έχει ταχθεί, από την ηλεκτρονική διεύθυνση portal.olomeleia.gr . Σημειώνεται ότι ένα ποσοστό των δηλώσεων (10%) θα ελεγχθεί για την ακρίβειά του.




ethemis map

Προκηρύξεις/ Αγγελίες

Προκηρύξεις, Διαγωνισμοί και Αγγελίες για δικηγόρους, ασκούμενους & νομικούς.

View more
newsroom

ΝewsRoom/      ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Τρέχουσα Νομική Επικαιρότητα

View more
ethemis case law

Noμολογία

Σημαντικές δικαστικές αποφάσεις, ιδίως των ανωτάτων δικαστηρίων της χώρας

View more
ethemis case law

Noμοθεσία

Οι νόμοι που έχουν δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

View more
ethemis legal studies

Εκπαιδευτικά           Προγράμματα

Για νομικούς & δικηγόρους από εκπαιδευτικούς φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

View more
ethemis.gr

EΚΔΗΛΩΣΕΙΣ            ΦΟΡΕΩΝ

Εκδηλώσεις Nομικού Eνδιαφέροντος από ποικίλους θεσμικούς Φορείς

View more
ethemis international news

Διεθνή                      Νέα

Διεθνή Νομικά Νέα και Αρθρογραφία, Νομολογία ΕΔΔΑ και αποφάσεις Διεθνών Δικαστηρίων

View more
ethemis map

Δελτία            Τύπου

Ανακοινώσεις ΔΣΑ, δικαστικών ενώσεων, ανεξάρτητων αρχών, θεσμικών φορέων.

View more
ethemis

Συντακτική            Ομάδα

Η Επιστημονική Ομάδα του Ethemis.gr

View more
ethemis.gr

ΣΥΝΕΔΡΙΑ             ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ             e-ΘΕΜΙΣ

Ο Κατάλογος Συνεδρίων και Εκδηλώσεων που έχει διοργανώσει η Ένωση Ελλήνων Νομικών

View more

newsroom