Γ΄ ΣτΕ 1442/2017 - Ενστάσεις σχετικά με τον τρόπο βαθμολόγησης ορισμένων μαθημάτων γενικής παιδείας στις Πανελλαδικές.
Ο νομοθέτης, κατά τη διαμόρφωση του συστήματος επιλογής των σπουδαστών των ιδρυμάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, διαθέτει ευρεία διακριτική ευχέρεια, την οποία πρέπει να ασκεί κατά τρόπο που αφενός, να διευκολύνει την πρόσβαση στα ανώτατα ιδρύματα των ατόμων που διαθέτουν τα αναγκαία προς τούτο προσόντα και ικανότητες, αφετέρου δε, να διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία των ιδρυμάτων αυτών. Ο έλεγχος των σχετικών σταθμίσεων του νομοθέτη από τα δικαστήρια είναι οριακός. Το ισχύον σύστημα επιλογής δεν εμπεριέχει την κατηγορία των επιλαχόντων υποψηφίων, η επιλογή δε αυτή του νομοθέτη δεν προσκρούει σε κάποια συνταγματική αρχή, δεδομένου, άλλωστε, ότι η πρόβλεψη επιλαχόντων υποψηφίων για την πλήρωση θέσεων που κενώνονται εξαιτίας μετεγγραφών θα προϋπέθετε και την εισαγωγή μιας διαδικασίας επιβεβαίωσης των προτιμήσεων που δήλωσαν οι υποψήφιοι στο μηχανογραφικό τους δελτίο, η οποία θα επιβάρυνε τις διοικητικές δομές του Κράτους και των ιδρυμάτων.
H εισαγωγή υποψήφιων σπουδαστών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση επιβάλλεται να διενεργείται, ενόψει των συνταγματικών αρχών της ισότητας και της αξιοκρατίας, με κριτήρια αμιγώς ακαδημαϊκά, ήτοι βάσει των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των υποψηφίων (ΟλΣΕ 1251/2015 σκ. 9). Η ιδιότητα του διακριθέντος σε αγώνες αθλητή δεν συνδέεται καταρχήν με ικανότητες και δεξιότητες συναφείς με το γνωστικό αντικείμενο των ιατρικών σχολών. Συνεπώς, οι διατάξεις του άρθρου 34 του ν. 2725/1999, όπως ίσχυαν κατά τον κρίσιμο χρόνο, αντίκεινται στις ως άνω συνταγματικές αρχές στο μέτρο που προβλέπουν αδιακρίτως την απευθείας εισαγωγή στις σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή την προνομιακή μοριοδότηση διακριθέντων σε αγώνες αθλητών-υποψηφίων σπουδαστών ανώτατων σχολών. Η εν λόγω προνομιακή μεταχείριση αθλητών όσον αφορά την εισαγωγή τους σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μπορεί να δικαιολογηθεί μόνον κατ' εξαίρεση σε περιπτώσεις ιδιαίτερα σημαντικών, διακρίσεων σε αγώνες (πρώτες θέσεις σε Ολυμπιακούς Αγώνες, Παγκόσμια και Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα) και εφόσον η αθλητική δραστηριότητα των υποψήφιων σπουδαστών έχει κάποια συνάφεια με το γνωστικό αντικείμενο της σχολής στην οποία επιδιώκεται η εισαγωγή (π.χ. Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, ΤΕΦΑΑ).
Ο νομοθέτης οφείλει να οργανώνει το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατά τρόπο αξιοκρατικό ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση των προσώπων που διαθέτουν τα αναγκαία εφόδια για την ενεργό παρακολούθηση της πρακτικής και θεωρητικής διδασκαλίας των Ανώτατων Σχολών.
Source/ Author: